• چهارشنبه ۲۰ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 9610-1086-5
  • خبرنگار : 40
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

در نشست روسای مراکز علمی و آموزشی هرمزگان با کمیسیون آموزش مجلس چه گذشت

روسای مراکز علمی، دانشگاهی و آموزشی هرمزگان در نشست با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به بیان دغدغه های خود پرداختند.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج فارس، رئیس دانشگاه هرمزگان در این نشست ابراز کرد: حضور اعضای کمیسیون آموزش در رهمزگان می تواند نقش بسزایی را در ارتقای آموزشی استان داشته باشد، در راستای تکالیف خود برنامه راهبردی را در دانشگاه هرمزگان تبیین کرده ایم و برای انجام این راهبرد در زیرساخت ها با مشکلاتی مواجه هستیم.

علی اکبر شیخی فینی اضافه کرد: برای اینکه کیفیت را افزایش دهیم نیاز است لایحه بودجه در ساختار صورت گیرد و امکانات افزایش یابند ولی بودجه کافی تخصیص نمی یابد و اداره مسائل جاری را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

وی افزود: پروژه هایی که در زمینه های علمی و پژوهشی در هرمزگان نا تمام مانده است نیاز است بودجه ای را به خود اختصاص دهند که اعضای این کمیسیون نیاز است به آن ها توجه داشته باشند.

در ادامه نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهار کرد: توسعه آموزش عالی اگر اتفاق نیفتد توسعه صنعت را با مشکلاتی رو به رو می کند و باعث فاصله بین غنی و فقیر در جامعه می شود.

حسین داودی تصریح کرد: نیروهایی که از خارج از استان هرمزگان وارد این استان می شوند و در صنایع به کارگیری می شوند با درآمد بالا شکاف طبقاتی را باعث می شوند و زمانی که در درآمد نیروهای بومی تاثیری نمی گذارند بومیان آن صنعت را تاثیرگذار نمی بینند.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش باید دانش آموزان را برای کنکور آماده کنیم، افزود: هیچ چیز را نمی توان با توسعه منابع انسانی عوض کرد، آموزش در رشته های غیر پزشکی توسعه پیدا کرده است ولی در توسعه دانشگاه علوم پزشکی توسعه ای صورت نگرفته است.

داودی خاطرنشان کرد: میناب با توجه به جمعیت و بندرلنگه برحسب نیازها نیاز به تربیت نیرو در رده های میانی پزشکی دارند که اگر توسعه را در آن مناطق صورت ندهیم آموزش نیز توسعه نمی یابد.

وی تصریح کرد: سرانه آموزشی پایینی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است و کل هیئت علمی ما 148 نفر رسمی است اما 3 هزار دانشجو دارا هستیم که این تناسب باید 1 به 10 باشد که در این زمینه نیاز به تقویت داریم.

همچنین رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان در این جلسه بابیان اینکه در چارچوب زمینه‌های فعالیت‌های پژوهشی به‌ویژه در حوزه آب و انرژی و با محوریت استحصال آب از طریق رطوبت هوا در جهاد دانشگاهی هرمزگان فعالیت‌های مناسبی صورت گرفته است، تصریح کرد: دستگاه 200 لیتری آب ساز جهاد دانشگاهی که برای اولین بار در کشور ساخته‌شده است یکی از دستاوردهای مهم و درخشان متخصصین داخلی است.

سهیل داخواه تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های این دستگاه، مصرف انرژی کمتر و ازلحاظ ابعاد کوچک‌تر از نمونه‌های خارجی مشابه است.

وی ادامه داد: این دستگاه‌ها با یک‌سوم قیمت و تولید آب بیشتر و مصرف انرژی برق کمتر، توانایی رقابت با سایر نمونه‌های داخلی و خارجی را دارد و در حال تکمیل مراحل تجاری‌سازی خود است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد هرمزگان اظهار کرد: راندمان این دستگاه به شکلی است که در رطوبت‌های بسیار پایین هم می‌تواند آب تولید کند.

رئیس دانشگاه های  آزاد اسلامی هرمزگان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: هرمزگان 2 قطب منطقه آزاد را در خود دارد که با توجه به استعدادهای خاص آن مناطق می توان بهره بری خوبی را صورت داد.

مهدی باقری با بیان اینکه این استان با توجه به ظرفیت هایی که دارد نیازمند توجه بیشتر است، افزود: هرمزگان محروم است و خیلی دیر توسعه یافته و این عقب ماندگی در جذب هیئت علمی و اساتید نابرابری هایی را برای این استان به وجود آورده است.

همچنین سرپرست دانشگاه پیام نور هرمزگان در این نشست اظهار کرد: دانشگاه پیام نور یکی از قدیمی ترین دانشگاه های استان هرمزگان است که در حال حاضر 14 مرکز و واحد را در سطح استان دارا است و تنها دانشگاه حاضر در جزیره ابوموسی است.

عبدالکریم قائدی اضافه کرد: تا 90 درصد از این دانشگاه خیرساز است و مجموعه خیرین سهم خود را ادا کرده اند و بخش هایی که دولتی بوده از گذشته تا به حال انجام نشده است.

وی با بیان اینکه عدالت آموزشی ایجاب می کند تامین نیروی انسانی ارتقا یابد، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور در اکثر دستگاه های دولتی حضور دارند و امیدواریم در بخش جذب هیئت علمی نیز این اتفاق صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان نیز تصریح کرد: در میان فارغ التحصیلان مراکز علمی و کاربردی بیکاری وجود ندارد زیرا رشته های این دانشگاه ماندگار نیستند و بر حسب نیازها رشته به آموزش دانشجویان خود می پردازند و به طور تخصصی به آموزش می پردازند و تنها مدرک گرا نیستند.

موسی جاودان خاطرنشان کرد: اگر زیر نظام ها را در جای خود قرار دهند و فارغ التحصیلات مراکز علمی و کاربردی در بنگاه های اقتصادی به کارگیری شوند و یا تسهیلاتی برای این افراد در نظر گرفته شود در زمینه اشتغال بیشتر تاثیرگذارتر خواهند شد.

رئیس مرکز فنی و حرفه ای هرمزگان نیز بیان کرد: 50 درصد از کارآموزان این مراکز روستانشین هستند و با توجه به این گستردگی آموزش نیز به گستردگی صورت می گیرد که نیاز به دیده شدن بودجه بیشتری در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این نشست تصریح کرد: مشکلاتی را در تامین نیروی انسانی دارا هستیم و بسیاری از مدارس در هرمزگان در حال تخریب هستند و با کمبود مدارس ایمن مواجه هستیم.

دانش هاشمی پور اضافه کرد: در شرق استان هرمزگان مجبور به استفاده از وسایل نقلیه غیر ایمن هستیم که اگر مدارس شبانه روزی را بتوانیم در آن مناطق تاسیس کنیم می توانیم این معضلات را کاهش دهیم.

وی ابراز کرد: دانش آموزان هرمزگانی بسیار افتخار آفرین هستند و رتبه های جهانی مختلفی را در زمینه های علمی و پژوهشی در کارنامه خود دارند.

مدیرکل اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان نیز در این نشست بیان کرد: 640 کلاس درس در 300 مدرسه استان هرمزگان وضعیت حادی دارند و بالغ بر 900 مدرسه نیز نیاز به استاندارد سازی دارند که برای این کار بالغ بر 400 میلیارد تومان بودجه نیاز است.

نوید احمدی گفت: بحث مدارس تخریبی یک بحث کشوری است که نیاز است با برنامه ریزی مناسب مدارس تخریبی در کشور مناسب سازی شوند و اگر دیر این اتفاق صورت پذیرد یک نسل می سوزد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: