• چهارشنبه ۱۸ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-3487-5
  • خبرنگار : 60
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

/سی و ششمین جشنواره فیلم فجر–بندرعباس/

گزارش ایسنا از اکران فیلم "کامیون"+فیلم

فیلم "کامیون" در روز دوم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس در سینما ستاره شهر به نمایش در آمد و در این گزارش به‌صورت اختصاصی به نقد این فیلم از نگاه کارشناسان امر می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، فیلم سینمایی کامیون که نهمین فیلم کامبوزیا پرتوی، کارگردان و نویسنده مشهور سینمای ایران محسوب می‌شود، در جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

کامبوزیا پرتوی یکی از با‌سابقه‌ترین فعالان سینمای ایران است، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویسی که کارگردانی فیلم‌های پرده، کافه ترانزیت، گلنار و افسانه دو خواهر و نگارش فیلم‌نامه فیلم‌های محمد رسول‌الله، شب، دیشب باباتو دیدم آیدا و من ترانه ۱۵ سال دارم را در کار‌نامه دارد؛ اما امسال کامبوزیا پرتوی پس از حدود پنج سال دوری از کارگردانی، با فیلم کامیون که فیلم‌نامه آن را نیز نوشته است، باری دیگر استعداد و توانایی‌های خود را در این سمت محک می‌زند. این فیلم یکی از چهار اثر حاضر در جشنواره فجر است که با موضوع داعش ساخته شده است.

کامیون، جدید‌ترین فیلم کامبوزیا پرتوی یکی از آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر سی و ششم است و در ادامه نقد فیلم‌های جشنواره فجر، به سراغ آن رفته‌ایم.

معرفی فیلم:

این فیلم داستان یک راننده کامیون را روایت می‌کند که از عراق زن و فرزندی را همراه خود به تهران می‌آورد تا او را به شوهرش برساند، نکته قابل‌توجه این فیلم این بود که شخصیت زن داستان از طایفه ایزدی در عراق بود و به مشکلاتی که آن‌ها بر اثر حملات داعش داشتند، اشاره شده است.

سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

نقد فنی فیلم:

یک منتقد سینما در خصوص فیلم کامیون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این فیلم، فیلم‌نامه ضعیفی داشت و با توجه به اینکه پرتوی استاد فیلم‌نامه‌نویسی است، فکر می‌کنم کامیون جزء کارهای خوب وی نیست اما به دلیل پی‌رنگی که داستان داشت و کششی که برای بیننده ایجاد می‌کرد، حداقل 50 درصد از توقعات بنده از این کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس را برآورده کرده است.

مهرداد امیرزاده افزود: فیلم کامیون بخش‌های اضافی زیادی داشت که می‌شد آن‌ها را حذف کرد چراکه از نظر بنده این فیلم ظرفیت‌های یک فیلم بلند را نداشته و نیاز به بازبینی و تدوین دوباره دارد.

وی اضافه کرد: کامیون کشش و پی‌رنگی داشت که بر اساس آن زنی به علت حضور داعش در منطقه آواره می‌شود و از عراق به ایران می‌آید تا شوهرش را پیدا کند که درنهایت هم پیدا نمی‌کند؛ تحول‌های شخصیتی خوبی را حتی به لحاظ فیزیکی در فیلم می‌بینیم.

این منتقد سینما در خصوص بخش بازیگری فیلم کامیون تصریح کرد: بازی بسیار شاخص و خوب "سعید آقاخانی" از نکات مثبت و قابل‌توجه این فیلم بود؛ بنده شنیده بودم که قرار بوده اجرای این نقش به بهروز وثوقی سپرده شود، شاید او می‌توانست بعدهای خاصی از شخصیت بهروز در فیلم کامیون را خیلی بهتر بازی کند اما بازی سعید آقاخانی هم بسیار خوب و تکمیل بود.

امیرزاده ادامه داد: اجرای بازیگر زن بد نبود اما بازی خاصی را به اجرا نگذاشت و عمده فیلم بر دوش سعید آقاخانی کشیده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: به‌شخصه رأی خوبی به این فیلم می‌دهم و فکر می‌کنم فارغ از تدوین ضعیف و کش‌دار بودن فیلم، کامیون توانسته خیلی بیشتر از فیلمی متوسط ظاهر شود.

این منتقد سینما در خصوص شانس فیلم کامیون در بخش سودای سیمرغ  جشنواره ابراز کرد: برای خود فیلم، کارگردانی، فیلم‌نامه و سایر بخش‌ها شانس زیادی نمی‌بینم اما در بخش بازیگر نقش اول مرد، سعید آقاخانی قطعاً یکی از کاندیدها خواهد بود و فکر می‌کنم شانس بردن سیمرغ را هم داشته باشد.

نقد موضوعی فیلم:

یک کارشناس فرهنگی و اجتماعی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: موضوع فیلم کامیون حول محور یک سری صفات و ارزش‌های انسانی مثل جوانمردی، مرومت و حتی غیرت می‌چرخد و کارگردان و نویسنده سعی کرده‌اند جهان و شخصیت‌های داستان را پیرامون این صفات انسانی بسازند.

محمد دلپسند اضافه کرد: موضوعی که نویسنده و کارگردان فیلم کامیون روی آن دست گذاشته‌اند موضوع نو و تازه‌ای در سینمای ایران نیست، ما از دهه 40 تاکنون در سینمای ایران با خلق کاراکترهای زیادی شبیه بهروز در فیلم کامیون، که قهرمان‌هایی با صفات انسانی چون مروت و غیرت هستند مواجه بوده‌ایم.

وی ادامه داد: اما شکل پرداخت داستان به‌گونه‌ای بوده است که بتواند روایتگر حوادث دوران معاصر در منطقه خاورمیانه باشد، به‌خصوص اینکه نویسنده و کارگردان سعی کرده‌اند ریشه داستان را از پیامدهای جنگ داعش با مردم منطقه‌ای در کردستان عراق به تصویر بکشند.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد: پدیده‌های جنگ و داعش محمل و بستر داستان کامیون را شکل داده‌اند، نویسنده سعی کرده با کنتراستی که بین شخصیت‌های مختلف داستان ایجاد می‌کند عوارض جنگ را که به دنبال جنگ‌زده‌ها و آوارگان جنگی تا زمانی که به امنیت می‌رسند همراهشان است، دنبال کرده و به تصویر بکشد.

دلپسند با بیان اینکه در این فیلم شخصیت‌هایی داریم که ظاهراً به امنیت رسیده‌اند اما پیامدهای جنگ هنوز آن‌ها را رها نکرده و حتی در محیطی امن هم برایشان ایجاد ناامنی می‌کند، خاطرنشان کرد: کنتراست دیگری که وجود دارد این است که ما در برابر شخصیتی مثل بهروز (راننده کامیون) که غیرت، مرومت و جوانمردی را به نمایش می‌گذارد، شخصیت دیگری همچون پسربچه‌ای که به‌ظاهر غیرت دارد داریم، اما غیرتی که ریشه در تعصب و جهل دارد و ناخودآگاه ریشه‌های پدیده‌ای مانند داعش را در شخصیت این بچه نمایان می‌کند و بیننده می‌تواند آینده خاورمیانه را با وجود وضعیتی که امروز در منطقه وجود دارد، ببیند.

وی ادامه داد: این کنتراست‌ها و قرار دادن این شخصیت‌ها در شهر مدرن و غول‌پیکری مانند تهران، سیاه‌وسفید جالب‌توجهی را به وجود آورده است؛ ما شخصیت‌های داستان که واجد صفاتی چون جوانمردی و غیرت هستند را در مقابل شهری می‌بینیم که مردمش حتی به قالیچه زنی آواره و جنگ‌زده رحم نکرده و آن را می‌دزدند، این تقابل بی‌رحمی‌ها و مهربانی‌ها سایه‌روشن زیبایی به فیلم داده است.

 

***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: