• دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9611-4587-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

/سی و ششمین جشنواره فیلم فجر–بندرعباس/

گزارش ایسنا از اکران فیلم"جشم دلتنگی"+فیلم

فیلم "جشن دلتنگی" در روز هفتم جشنواره فیلم فجر در بندرعباس در سینما ستاره شهر به نمایش در آمد و در این گزارش به‌صورت اختصاصی به نقد این فیلم از نگاه کارشناسان امر می‌پردازیم.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، این فیلم چهارمین تجربه کارگردانی پوریا آذربایجانی است . پوریا آذربایجانی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس و برادر نگار آذربایجانی کارگردان ایرانی است. وی در جشنواره‌های متعددی شرکت و برنده جوایزی از جمله جايزه ويژه هيأت داوران ورشو براي روايت ناتمام و ديپلم افتخار جايزه اول جشنواره بمبئي براي روايت هاي ناتمام، كانديد بهترين كارگرداني براي آب و آينه از جشنواره فيلم فجر، بهترين فيلم اول براي روايت هاي ناتمام در جشنواره فجر دوره بيست و پنجم، بهترين فيلمنامه در بیست و نهمین جشنواره فجر براي مستند عاشقانه اي برای سرباز وظيفه رحمت شده است.

معرفی فیلم:

قصه چهار خانواده جدا از هم را روایت می کند که دردی مشترک دارند و آن هم بلایی است که فضای مجازی این روزها سر همه آورده است تنهایی و دلتنگ. یکی از این شخصیت‌ها، «جهان» است که به گفته‌ی خودش سه و نیم میلیون دنبال‌کننده دارد و برای رفتن از ایران به دنبال دریافت وجوهی برای تبلیغ در صفحه‌ی خود است. او در عین حال بعد از همه‌ی تلاش‌هایی که برای جمع کردن این میزان از «توجه» انجام داده، در آخرین خبر اعلام کرده که خودکشی کرده است.

بابک حمیدیان، مینا ساداتی، محسن کیایی، بهنام تشکر، پانته آ پناهی ها، ساغر قناعت، امید روحانی، عرفان ناصری، علی دهبان، ندا عقیقی، پریوش نظریه، روزبه فدوی، سینا کرمی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

نقد فنی فیلم:

یک منتقد سینما در گفت و گو با ایسنا، افزود: جشن دلتنگی را می توان به این صورت بیان کرد که سه فیلم در یک فیلم کار شده بود یا به عبارتی سه روایت در یک روایت گنجانده شده بود  که محوریت اصلی هر سه قصه فضای مجازی است.

مصیب داوری تصریح کرد: در این فیلم، سه داستان در یک محوریت پیش نمی رود و همان گونه که دیدیم داستانی پررنگ تر از داستان دیگر است.

وی عنوان کرد: خوب نبودن فیلم نامه به این دلیل است که هیچ کدام از سه داستان به سرانجام نمی رسد، بهتر بود که آذربایجانی یک قصه را به تصویر می کشید که البته این یک نظر شخصی است اما در واقع شکل فیلم برداری و نوع فرمی که انتخاب شده، مناسب است.

داوری با بیان این که، فیلم نامه پیچیدگی خاصی ندارد، ادامه داد: شیوه فیلمبرداری واضح است و شخصیت های حاضر در فیلم به طوری نقش گرفته بودند که در برخورد اول بدون پیچیدگی می توان به اصل شخصیت آنان پی برد.

وی بیان کرد: در جشن دلتنگی انسان هایی دیدیم که کار و عملشان مشخص و واضح است و فردیت در این داستان بسیار معنا دارد و باختگی و تنهایی که امروزه انسان ها دارند را در این فیلم شاهد بودیم.

داوری اظهار کرد: فرم و فیلم نامه بسیار با هم هماهنگ بودند، این نکته ی مثبت در فیلم است و نقش آفرینی بازیگران در این فیلم بسیار دلنشین بود، همچنین بابک حمیدیان و محسن کیایی در نقش های خود، بسیار خوب عمل کرده بودند.

وی در پایان گفت: جشن دلتنگی دارای  فیلم نامه ی قوی نبود، اما چیدمان آن طوری است که مخاطب تا پایان علاقه دارد پای تماشای آن بنشیند.

نقد موضوعی فیلم:

یک جامعه‌شناس ارتباطات گفت: فیلم سینمایی«جشن دلتنگی» به خوبی توانسته است زندگی تحت تاثیر فضای مجازی و زندگی بدون فضای مجازی را به چالش بکشد. یکی از مشکلاتی که این روز‌ها خانواده‌ها در فرآینده جهانی شدن با آن رو به رو شده‌اند، موضوع شبکه‌های اجتماعی است.

دکتر رضا هاشمی زاده در گفت و گو با ایسنا، منطقه خلیج فارس گفت: نام فیلم بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود، زیرا همان طور که واضح است برای دلتنگی جشن گرفته نمی شود و کارگردان تلاش کرده بود با اشاره به این استعاره در طول داستان ،گره ها را باز کند و بیان کند چگونه که دلتنگی هایمان رابه اشتراک می گذاریم.

وی با بیان این که، جشن دلتنگی در رابطه با شبکه های اجتماعی بود، ادامه داد:  همانطور که در بخش هایی از فیلم یکی از بازیگران اشاره کردند، درجامعه ی امروزی بیش از 80درصد از روابط مردم علی الخصوص خانواده ها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها صورت می پذیرد.

وی عنوان کرد: موضوع فیلم یکی از مبحث های مدرن و جدید جامعه ی ما است،به طور کلی روابط فردی اجتماعی و میان فردی امروز ما تحت تأثیر شبکه های اجتماعی است و مبحث مهمی که در این فیلم وجود داشت و می توان به آن اشاره کرد نحوه ی استفاده از فضای مجازی و پیام رسان ها و تأثیری که روی روابط فردی و اجتماعی افراد می گذارد، است.

هاشمی زاده اضافه کرد: امروز آن چه که سبب دوری افراد از یکدیگر شده است استفاده از فضای مجازی و شبکه  است و به نظر می‌رسد اگر خانواده ها نتوانند سواد رسانه ای را که به عنوان یک مهارت کارشناسی شده در مرحله ی مدیریت و سامان دهی استفاده از فضای مجازی است را داشته باشند، راه به خطا خواهد رفت و مشکلات زیادی را به  دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: شبکه های اجتماعی کمک می کنند که انسان ها دیده شوند اما چگونگی دیده شدن و کیفیت آن بسیار مهم است که  البته بحث آن جدا از این مبحث است، امروزه تلفن همراه با برنامه هایی که در آن نصب می شود مانعی برای روابط صمیمی شده است، همچنین روابط میان فردی چهره به چهره، در قالب عکس و فیلم و متن گنجانده شده است.

به گزارش ایسنا، این فیلم در جشنواره سی و ششم فجر به هیچ عنوانی دست پیدا نکرد و دست خالی این رویداد فرهنگی را پشت سر گذاشت. هر چند برخی معتقدند موسیقی متن این فیلم که در پراگ جمهوری چک ساخته شده شانس نامزد شدن را داشت.

 

***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا کلیک کنید


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: