• سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 972-8514-5
  • خبرنگار : 60
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان:

اظهارات عضو شورای شهر بندرعباس غیرمنطقی است/اسپانسری واحدهای صنعتی هیچ ارتباطی به عوارض آلایندگی ندارد+فیلم

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه اظهارات عضو شورای شهر بندرعباس غیرمنطقی بوده و اگر واحدهای صنعتی اسپانسر برخی برنامه‌های زیست‌محیطی می‌شنود دلایل مشخصی دارد که هیچ ارتباطی به عوارض آلایندگی ندارد، گفت: عوارض آلایندگی محیط‌زیست باید به خود محیط‌زیست برگردد، شهرداری‌های کل کشور که این عوارض را دریافت کرده‌اند باید اعلام کنند چه اقداماتی در حوزه محیط‌زیست انجام داده‌اند.

مجید وفادار در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: از میان 7 استان ساحلی در کشور 4 استان در جنوب کشور قرار داشته و در میان استان‌های ساحلی کشور هرمزگان بیشترین وسعت سواحل را دارد و این مسئله نظارت‌ها و کنترل‌های بیشتری را می‌طلبد.

پسابی که از خور گورسوزان خارج می‌شود بسیار پرخطر است

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات سازمان محیط‌زیست کنترل و پایش منابعی که منشأ آن، چه از خود دریا و چه از سرزمین اصلی است، افزود: مدیریت پساب ساحلی، مدیریت پسماندهای ساحلی، مدیریت آلایندگی‌های صنایعی که در حاشیه خلیج‌فارس قرار می‌گیرند، از اقداماتی است که در این زمینه صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به منابع آلاینده موجود در دریا بخصوص از صنایع نفت و گاز، شاهد توسعه صنعت هستیم که بازهم افزایش پیدا خواهد کرد؛ همچنین اقداماتی درزمینهٔ پساب شهری انجام‌شده است.

وفادار با بیان اینکه بندرعباس به‌عنوان مرکز استان هرمزگان از گذشته اقداماتی در خصوص جمع‌آوری یا طرح تصفیه فاضلاب شهری و روستایی داشته است، اضافه کرد: نمونه‌برداری و پایش‌های  متعددی صورت گرفته و نتایج حاکی از آن است که در حال حاضر در شهر بندرعباس و حومه آن 11 نقطه پایش می‌شود، یکی از مواردی که در جلسات متعددی در سطح استان مطرح می‌شود ورود پساب و فاضلاب شهری به دریاست، با توجه به آزمایش‌ها و پایش‌هایی که انجام‌شده در برخی نقاط ورود فاضلاب و پسابی که از خور گورسوزان خارج می‌شود بسیار پرخطر بوده که حتماً باید بر اساس استانداردها باشد.

پلاژ بانوان هنوز به حد استاندارد نرسیده است

وی با اشاره به اینکه اقداماتی را شرکت آب و فاضلاب شهری انجام داده اما هنوز در حد استانداردهای زیست‌محیطی نرسیده است و این نقاط را شناسایی کرده‌ایم، تصریح کرد: در جلسه‌ای که روی بحث پایش شنا گاه‌ها با سازمان محیط‌زیست، دانشگاه علوم پزشکی، مرکز بهداشت و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در سال‌های اخیر انجام شد، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در سال 94 و همچنین سازمان محیط‌زیست در سال 95 دستورالعمل‌هایی را صادر کردند که بر اساس این دستورالعمل‌ها و استانداردها باید شنا گاه‌ها در حد استانداردهای زیست‌محیطی باشند تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر در استان هرمزگان هیچ شنا گاه رسمی مانند شمال کشور نداریم و حتی نقاطی را که آلوده بوده اعلام کردیم خور گورسوزان، پلاژ بانوان که در ساحل سورو شکل‌گرفته آنجا هم مشکلات ورودی پساب فاضلاب را دارد و هنوز آلودگی در حد بالاست و به حد استاندارد نرسیده است و قطعاً باید مسائل ایمنی در شنا گاه‌ها را رعایت کنیم.

آب‌شیرین‌کن‌ها و تلخابی که به دریا منتقل می‌کنند باید کنترل‌شده و استاندارد باشند

وفادار با بیان اینکه یکی دیگر از کارهایی که انجام‌شده در زمینه پساب صنایع بوده در این زمینه نمونه‌برداری‌های متعددی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: صنایع به‌خصوص در غرب بندرعباس به‌سرعت در حال شکل‌گیری‌اند و تاکنون سه منطقه ویژه نیز داریم،  خوشبختانه صنایع ملاحظات زیست‌محیطی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند و در زمینه هوا، آب، پساب خوبی دارند، این کنترل‌ها به‌صورت آنلاین است و پایش لحظه‌ای انجام می‌شود و اگر از حد استاندارد بالاتر رود گزارش‌شده و خیلی سریع رفع می‌شود و در حال حاضر مشکل خاصی را نداریم.

وی یکی از موارد دیگر تأثیرگذار بر خلیج‌فارس را آب‌شیرین‌کن‌ها دانست و بیان کرد: با توجه به برنامه ششم، 30 درصد آب کشور از شیرین کردن آب دریا توسط آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین شود و ما در جلسات متعدد در خصوص استفاده از تکنولوژی‌های روز و نوین در این زمینه توصیه‌های زیادی کرده‌ایم، باید در آب‌شیرین‌کن‌ها و تلخابی که به دریا منتقل می‌کنند کنترل‌شده و در حد استاندارد باشند.

تنها 450 هزار مترمکعب از ظرفیت یک‌میلیون مترمکعبی آب‌شیرین‌کن ساقه کوثر مجوز دارد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه مجوز چند آب‌شیرین‌کن توسط سازمان محیط‌زیست صادرشده است، ابراز کرد: در غرب بندرعباس آب‌شیرین‌کن ساقه کوثر را داریم که یک‌میلیون مترمکعبی است اما سازمان محیط‌زیست با 450 هزار مترمکعب بیشتر موافقت نکرده است؛ آب‌شیرین‌کن خود شهر بندرعباس را نیز داریم که صد هزار مترمکعبی است و همچنین آب‌شیرین‌کن دریای عمان و خلیج‌فارس است که اخیراً 300 هزار مترمکعب مجوز داده‌شده است.

وفادار با بیان اینکه توصیه ما این است که آب‌شیرین‌کن دیگری در سمت غرب خلیج‌فارس و حتی دریای قرار نگیرد، اظهار کرد: در کمیته مطرح شد که با توجه به تأثیراتی که دریا از آب‌شیرین‌کن‌ها می‌پذیرد و همین‌طور با توجه به عمق کم آب در خلیج‌فارس، استفاده از تکنولوژی روز ضروری است و مجوزی هم که صادر می‌شود باید سفت و سخت بوده و در هنگام بهره‌برداری از آب‌شیرین‌کن‌ها مسئولین مربوطه حتماً نظارت و کنترل‌های لازم را داشته باشند؛ ما هم نظارت‌ها و پایش های خود را داریم.

یکی از معضلات خلیج‌فارس عدم مدیریت پسماند است

وی با اشاره به اینکه مورد دیگری که باید کنترل شود بحث پسماند و مدیریت پسماندی است که خیلی در خلیج‌فارس مؤثر است، افزود: یکی از معضلاتی که وجود دارد بحث عدم مدیریت پسماندها به‌خصوص پسماندهای پلاستیکی و پایان آلودگی پلاستیک است که شعار جهانی امسال در هفته زمین پاک هم بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه طبق برآوردها در روز 300 میلیون تن پلاستیک در کل دنیا تولید می‌شود، اضافه کرد: از این 300 میلیون تن 10 میلیون تن آن وارد دریاها می‌شود که با وجود پاک‌سازی‌هایی که به‌صورت مرتب در مناسبت‌های مختلف داریم اما همچنان این مشکل وجود دارد.

بر اساس مطالعات، منشأ مرگ‌ومیر بسیاری از پرندگان و آبزیان پلاستیک‌ها بوده‌اند

وفادار ادامه داد: همچنین مطابق با برآوردها 80 تا 90 درصد پسماندهایی که در ساحل ریخته شده پلاستیکی هستند، این موضوع باید با جدیت بیشتری کنترل شود چراکه علیرغم اینکه روی آلودگی دریا و چرخه غذایی انسان تأثیر می‌گذارد، موجب تأثیراتی مخرب بر اکوسیستم دریا و مرگ‌ومیر پرندگان، پستانداران و آبزیان نیز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه پستانداران و ماهیان و پرندگان این پسماندها را به‌عنوان مواد غذایی می‌بلعند، تصریح کرد: با مطالعاتی که در این زمینه انجام‌شده مشخص‌شده علت و منشأ مرگ‌ومیر این پرندگان پلاستیک‌ها بوده‌اند؛ پلاستیک‌ها به‌مرورزمان تجزیه‌شده و میکرو پلاستیک‌ها وارد زنجیره غذایی می‌شوند و مشکلات بسیاری را برای انسان، محیط‌زیست و سایر موجودات به وجود می‌آورند.

هنوز قاچاق سوخت را داریم اما مشکل ریختن مواد نفتی به دریا کمتر شده است!

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان مورد تأثیرگذار دیگر بر روی خلیج‌فارس را  آلودگی نفتی  عنوان کرد و افزود: در استان هرمزگان منابع نفت و گاز، سکوهای نفتی و خطوط نفت و گازی داریم که در این زمینه پیش‌آگاهی‌هایی داده‌ایم؛ نشست‌های بسیاری در این زمینه داشته‌ایم، حتماً باید پیشگیری‌های لازم در خصوص آلایندگی‌های صنعتی در این بخش صورت بگیرد.

وفادار با بیان اینکه سازمان‌ها و ارگان‌های متعددی از جمله وزارت نفت، سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان محیط‌زیست عضو کنوانسیون‌های جهانی و منطقه‌ای هستند و به همین سبب آلودگی‌های نفتی باید کنترل شود، ابراز کرد: با توجه به کنترلی که صورت گرفته است، هنوز قاچاق سوخت را داریم اما مشکل ریختن مواد نفتی به دریا و آلودگی‌های زیست‌محیطی آن خیلی کمتر شده است.

باید نظارت‌ها بیشتری در خصوص آلایندگی‌های نفتی صورت بگیرد

وی با اشاره به اینکه برخی آلودگی‌های نفتی با گذشت زمآن‌هم باقی می‌ماند، بیان کرد: وقتی آلودگی صورت می‌گیرد مقداری تبخیر می‌شود، مقداری به ساحل می‌ریزد و بخش هم‌نشست می‌کند و به فیتوپلننکتون ها و زئوپلنکتون ها نفوذ کرده و وارد رسوبات می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه طبق نمونه‌برداری‌هایی که داشته‌ایم برخی از آلودگی‌های نفتی که در زمان گذشته به وجود آمده در اثر جنگ‌ها و یا تصادفات و حوادث دریایی صورت گرفته است، اظهار کرد:  کنترل‌ها و پیشگیری‌های لازم در خصوص خطوط نفت و گاز هم باید صورت بگیرد و در صورت وجود نشتی سریعاً اقدامات لازم انجام شود، البته به‌مرورزمان باید نظارت‌ها بیشتری صورت بگیرد تا از بروز آلودگی‌های خاص در آینده جلوگیری می‌شود.

صید و صیادی از معضلات دیگر خلیج‌فارس

وفادار با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی بسیاری در حاشیه ساحل داریم که باید استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کنند؛ افزود: مسئله دیگر در خلیج‌فارس خود شیلات است و صیدی که دارد صورت می‌گیرد؛ سازمان شیلات قوانین خاصی دارد برای مثال صید نباید خارج از فصل صید و در زمان تخم‌ریزی ماهی‌ها باشد، صیادان و مردم هم باید از این قوانین پیروی کنند چراکه صید خارج از فصل باعث می‌شود ماهی‌هایی صید شوند که به آن حد بلوغ لازم نرسیده‌اند و از زنجیره خارج می‌شوند و این مسئله ذخایر دریایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، لازم به ذکر است که منبع توسعه دریا محور به همین صید و صیادی برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه توسعه پرورش ماهی و میگو نیز حتماً باید کنترل‌شده باشد، مطالعات لازم صورت بگیرد و در جاهایی مستقر شود که حساسیت‌های زیست‌محیطی را نداشته باشد، اضافه کرد: مواد غذایی استفاده‌شده باید حتماً کنترل‌شده باشند، اگر در این زمینه آلودگی رخ بدهد اولین آسیب را به خود این استخرها و قفس‌ها وارد می‌کند.

افزایش پساب‌ها باعث توسعه کشند سرخ در خلیج‌فارس می‌شوند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگآن‌همچنین تصریح کرد: در سال گذشته هزار و 500 پایش در خصوص کشند سرخ انجام شد، امسال بازهم گونه غیربومی کشند قرمز که در سال 87 وارد خلیج‌فارس شد و هنوز زیست آن به‌صورت نهفته وجود دارد در حد محدودی پدیدار شد؛ اخیراً گونه‌های بومی کشند سرخ را نیز در منطقه داشتیم که شرایط آب و هوایی و جغرافیای منطقه بر آن تأثیر دارد، گرمای هوا نور خورشید موادی که توسط پساب‌ها از نواحی مختلف وارد دریا می‌شود باعث توسعه و افزایش این کشندها می‌شوند.

وفادار خاطرنشان کرد: اگر توسعه کشند سرخ در حد کم و منطقه‌ای باشد تأثیرات مثبتی هم می‌تواند داشته باشد اما اگر این توسعه گسترده باشد تأثیرات مخربی را مانند سال‌های گذشته در منطقه می‌گذارند.

از ساحل خواجه عطا، خور گورسوزان تا محله سورو آلودگی دریا بسیار زیاد است

وی با اشاره به اینکه در خصوص شناگاه ها هزار پایش دریایی را در سال گذشته داشته‌ایم و در خصوص پلاژ بانوآن‌هم مشکلات زیست‌محیطی باید حل شود، عنوان کرد: در پارک غدیر مشکل آلودگی را نداریم اما  از ساحل خواجه عطا، خور گورسوزان تا محله سورو آلودگی زیاد است، جلسات متعددی را هم با مسئولین استانی و مناطق در این زمینه داشته‌ایم اقداماتی هم صورت گرفته و بحث تصفیه‌خانه آن‌هم پیگیری شده اما کامل نیست و حتماً باید اعتباری گذاشته شود که کامل شود و ورودی پساب را کنترل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه اداره آب و فاضلاب شهری در این زمینه اعلام آمادگی کرده که تا زمان کامل شدن سیستم تصفیه‌خانه حتماً پساب را دریافت و جمع‌آوری کند تا تأثیرات منفی زیست‌محیطی را روی دریا نداشته باشیم، ابراز کرد: تمامی ارگان‌ها و به‌خصوص مردم باید در این زمینه همکاری کنند، برای مثال ما در شهر بندرعباس اعلام کردیم ورود خودرو به سواحل ممنوع است اما هنوز رعایت نمی‌شود.

نباید بگذارند اتومبیل‌ها به ساحل دریا راه پیدا کنند

وفادار ادامه داد: این مسئله علاوه بر تأثیرات منفی که بر روی خودروها دارد مشکلاتی را برای ساحل به وجود می‌آورد، بنابراین باید در سواحل ورود خودروها ممنوع باشد، باید اهرم‌های فشاری در این زمینه باشد، دستگاه‌هایی مثل شهرداری، نیروی انتظامی و دریایی نظارت کنند و نگذارند اتومبیل‌ها به ساحل دریا راه پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه این موضوع بر مسائل گردشگری هم تأثیر می‌گذارد، گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای پرنده‌نگری به اینجا می‌آیند و باید این منابع را حفظ کنیم، بیان کرد: باید بحث زباله‌ها توسط شهرداری، محیط‌زیست و مردم کنترل شود، مردم باید با ارگان‌هایی که وظایف خاصی در این زمینه دارند همکاری کنند و بدون مشارکت آن‌ها این مسئله قابل‌کنترل نیست.

اهرم‌هایی که وجود دارند نتوانسته‌اند عوارض آلایندگی را دریافت کنند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان در واکنش به اظهارات کیانوش جهانبخش، یکی از اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس مبنی بر اینکه صنایع غرب بندرعباس نه‌تنها هیچ‌گونه عوارض آلایندگی پرداخت نمی‌کنند بلکه با اسپانسر اداره کل محیط‌زیست شدن موضوع را لاپوشانی می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع کاملاً غیرمنطقی است، در خصوص واحدهای صنعتی قوانین مشخصی وجود دارد، ما لیست صنایع آلاینده را اعلام کرده‌ایم، وقتی صنعتی به‌عنوان صنعت  آلاینده شناخته می‌شود دستورالعمل خاصی دارد و هر صنعتی نمی‌تواند آلاینده باشد و مطابق با لیستی که از قبل تعیین‌شده ارزیابی می‌شوند و اخطار می‌گیرند.

وفادار اضافه کرد: از سال 82 تا 95 لیستی را اعلام کردیم اما متأسفانه اهرم‌هایی که وجود دارند برای گرفتن این عوارض هنوز نتوانسته‌اند مبلغی را دریافت کنند، چراکه دریافت این عوارض ارتباطی با ما ندارد و مربوط به اداره دارایی است.

اظهارات عضو شورای شهر بندرعباس غیرمنطقی است

وی با بیان اینکه اظهارات این عضو شورای شهر بندرعباس غیرمنطقی است، افزود: بنده حاضرم در حضورشان صحبت کنم هرچند که بارها هم به آنجا رفته و صحبت‌هایی هم کردیم؛ واحدهای صنعتی آلاینده مشخص هستند و به استانداری هم اعلام‌شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با اشاره به اینکه عوارض آلاینده محیط‌زیست باید به خود محیط‌زیست برگردد، تصریح کرد: قوانین مشخصی در این زمینه وجود دارد، هزینه عوارض آلایندگی باید در زمینه‌های زیست‌محیطی هزینه شوند، صندوق محیط‌زیست به‌این‌علت تأسیس شد که عوارض آلایندگی وارد آن شود و در راه آلودگی‌های محیط‌زیست هزینه شود؛ سازمان محیط‌زیست هم در این خصوص پیگیری کرده که متأسفانه به‌جایی نرسیده، این عوارض وارد استان نمی‌شود اگر بشود هم در حوزه محیط‌زیست هزینه نمی‌شود.

اسپانسری واحدهای صنعتی هیچ ارتباطی به عوارض آلایندگی ندارد

وفادار ادامه داد: شهرداری‌های کل کشور که این عوارض را دریافت کرده‌اند باید اعلام کنند چه اقداماتی در حوزه محیط‌زیست انجام داده‌اند؟ عوارض را گرفته‌اند و در کجا هزینه کرده‌اند؟

و در پایان خاطرنشان کرد: اگر واحدهای صنعتی اسپانسر برخی برنامه‌های زیست‌محیطی می‌شنود دلایل مشخصی دارد که هیچ ارتباطی به عوارض آلایندگی ندارد؛ واحدهای صنعتی برنامه‌هایی در خصوص مناسبت‌های مختلف دارند مثل هوای پاک و زمین پاک که خودشان در این زمینه برای تنویر افکار عمومی، آموزش، پژوهش و غیره برنامه‌ریزی می‌کنند که بحث یک در هزار فروش تولیدشان است و هیچ ارتباطی به عوارض آلایندگی ندارد.

گفت و گو از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

 

***

برای دیدن گفت‌وگوی ویدئویی ایسنا کلیک کنید


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: