• سه شنبه ۲۲ خرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 973-1790-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

ورود به حوزه‌های بین رشته‌ای،کلید طلایی برای رشد و توسعه‌ی پایدار در هر دانشی

تحصیل در فضای آکادمیک دانشگاه علاوه بر جذابیت همواره با مشکلات و چالش‌هایی رو به رو بوده که هر چه مقطع تحصیلی دانشجو بالاتر می‌رود این چالش‌ها به نسبت افزایش می‌یابد.

یک دانشجوی مقطع دکتری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در خصوص مشکلات کار در فضای آکادمیک دانشگاه گفت: متاسفانه چیزی تحت عنوان کار­گروهی که به عنوان یک اصل نهادینه‌­شده در تمامی موسسات و فضاهای آکادمیک کشورهای توسعه‌­یافته قلمداد می‌­شود، در فضای آکادمیک دانشگاه دیده نمی‌­شود که این امر سبب جمود و سردی فضای پژوهشی دانشگاه شده‌است.

هاشم نورورزی اضافه کرد: از سویی ­دیگر، یکی از کلیدهای اساسی جهت کار در فضاهای آکادمیک، ارتباط مناسب صنعت و دانشگاه و تعریف خرد و کلان پروژه‌­هایی است که تمامی اساتید و دانشجویان را با خود همراه سازد اما به هر حال امروزه دانشجویان در پارادایم نا امیدکننده‌ای از لحاظ کار گروهی و عدم مشارکت دادن آن‌ها در پروژه­‌های صنعتی و پژوهشی به سر می‌­برند.

وی در مورد مهم‌ترین معضلاتی که باعث تفاوت کار در ایران نسبت به کشور‌های خارجی می شود، اظهار کرد: مهم‌­ترین معضلات را می‌­توان عدم فضای کسب کار با امنیت شغلی مناسب، عدم تعریف جایگاه شغلی مناسب با تخصص فرد، وجود ارتباطات تعریف نشده­‌ی بسیار در تمامی حوزه‌­ها و صد البته قانون‌­های نانوشته‌­ی فرا روی شرکت‌­های نوپا و بسیاری موارد دیگر را نام برد.

دانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: اگر تعارف را با خودمان کنار بگذاریم، می­‌توان به این نکته رسید که اگر برای خود علم، دنبال علم و جایگاه مقدس آن باشیم، راه­های رسیدن به این مهم، محقق می‌­شود و بستر مناسب برای رشد و بهبود سطح علمی‌­مان خود به خود فراهم می­آید. اما متاسفانه از یک ­سو نگاه مدرک گرایانه‌­ی امروزه حاکم بر جامعه ما که تیر آن دانشجویان دانشگاه‌­های تراز اولی نظیر امیرکبیر را نیز مورد هدف قرار گرفته است و از سویی ­دیگر، فضای اقتصادی ناامید کننده امروزه جامعه ما، انگیزه‌­های لازم برای دانشجویان جهت علم اندوزی واقعی را از بین برده است.

نوروزی با بیان راه‌هایی در راستای بهبود سطح علمی دانشجویان تصریح کرد: برقراری ارتباط با دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تکمیل مطالعه‌­ی دقیق و ژرف متون علمی تدریس شده در کلاس با رجوع به کتب لاتین جدید التالیف، ایجاد ارتباط مابین آنچه که تحصیل می‌­کنند با دنیای واقعی و صنعت و دوری از بسیاری از حواشی دانشگاه از جمله راهکارهایی در راستای بهبود سطحی علمی دانشجویان است.

دانشجوی نمونه دریایی کشور در سال 96 درباره انتشار کتاب «فناوری نانو در صنایع دریایی» بیان کرد: اخیرا کتابی در حوزه‌­ی فناوری نانو در صنایع دریایی با همراهی دکتر قاسمی استاد دانشکده مهندسی دریا دانشگاه صنعتی امیرکبیر نگارش کرده‌­ام که امیدوارم رهگشای افق­‌های تازه‌­ای در زمینه‌­ی علوم و فناوری­‌های نوین دریایی باشد.

وی در ادامه افزود: جرقه‌­ی اولیه برای نگارش این کتاب در زمانیکه در تابستان مابین ترم دوم و سوم مقطع دکتری، برای گذراندن دوره­‌ی آموزشی سربازی رفته بودم، در ذهنم شکل گرفت.  در آموزشی سربازی نخبگان، طیف وسیعی از نخبگان رشته‌­های مختلف در کنار هم جمع می‌­شوند و این قبیل دوره‌­ها بستر مناسبی جهت شکل گرفتن افق‌­های تازه­ای در ذهن افراد را فراهم می­‌سازد.

نوروزی در پایان با بیان این که امروزه کلید طلایی برای رشد و توسعه‌­ی پایدار در هر دانشی، تنها ورود به حوزه‌­های بین رشته‌­ای است، خاطرنشان کرد: به کسانی که قصد ورود به زمینه‌­ی تالیف و نگارش متون علمی را دارند پیشنهاد می‌کنم که در کنار کتاب­‌هایی که تخصصی و منحصرا در حوزه‌­ی دریایی هستند، به سمت حوزه‌­های بین رشته‌­ای نیز بروند تا امکان بسترسازی مناسب برای محققین و دانشجویان در حوزه‌­های جدید و افق‌­های نوین آینده نیز فراهم آید.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: