• شنبه ۹ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 974-490-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

توسعه صنایع دریایی زمینه‌ساز توسعه سایر بخش‌های علمی و صنعتی در کشور است

ایران با داشتن سواحل طولانی در شمال و جنوب کشور و قرار گرفتن در کنار دو آبراه استراتژیک جهان یک کشور دریایی محسوب می‌شود.

یک استاد حوزه دریا در گفتگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، با اشاره به کشور ایران به عنوان یک کشور دریایی گفت: ایران با داشتن حدود 5800 کیلومتر مرز آبی با احتساب جزایر و قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس، دریای عمان و دریای خزر یک کشور دریایی محسوب می‌شود.

محمد جواد کتابداری در خصوص ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشور در حوزه دریا عنوان کرد: موقعیت ژئوپلیتیک، منابع غنی انرژی، نقش‌آفرینی به‌عنوان کریدور شمال جنوب در منطقه جنوب غرب آسیا، دسترسی به آب‌های آزاد و اشتغال‌زایی بالا، تنها بخشی از ظرفیت‌هایی است که به‌واسطه دریا در اختیار ایران قرار دارد.

وی اظهار کرد: به‌طورکلی می توان صنایع دریایی را به حوزه‌های متنوعی شامل حمل ونقل دریایی، ساخت و تعمیر کشتی، صنایع فراساحل، انرژی‌های تجدیدپذیر، صنایع دریایی نظامی، تأمین مواد وتجهیزات، شیلات و صنایع وابسته تقسیم بندی کرد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: توسعه بنادر و زیرساخت‌های پهلوگیری کشتی‌های بزرگ و توسعه زیرساخت‌های تخلیه و بارگیری کالا در مناطق ساحلی خلیج فارس، دریای عمان  و دهانه اقیانوس هند باعث تسلط بیشتر ایران بر این منطقه خواهد شد.

کتابداری با اشاره به بحران کم‌آبی ابراز کرد: همچنین با وجود بحران آب در اکثر نواحی، می توان اقدام به شیرین‌سازی آب دریا جهت کشاوزری یا شرب نمود که البته این امر مستلزم مطالعات زیست محیطی دقیق است تا از آسیب به محیط زیست جلوگیری شود.

این استاد دانشگاه در مورد ظرفیت گردشگری دریایی بیان کرد: از نقطه نظر توریستی و گردشگری نیز، وجود سواحل طولانی در جنوب و شمال و جزایر پتاتسیل بالایی را جهت جذب گردشگر فراهم کرده است که متاسفانه در کشور ما تا حدود زیادی از آن غفلت شده است‌. در حالی‌که کشورهای همسایه ما در منطقه نظیر ترکیه، قطر و امارات در سالیان اخیر با داشتن پتانسیل طبیعی کمتر از ایران در این رابطه، به قطب‌های گردشگری جهانی تبدیل شده‌اند. بنابراین صنایع دریایی می تواند به‌عنوان یکی از راهبردی‌ترین حوزه‌های صنعتی کشور موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور را فراهم می سازد .

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی دریا با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه فناوری‌های دریایی تصریح کرد: نگاهی به کشورهای پیشرفته و قدرتمند جهان نشان می‌دهد  که یکی از عوامل اصلی پیشرفت این کشورها توسعه صنعت دریایی آن‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: دقیقاً زمانی که رویکرد کشورهای توسعه یافته نسبت به دریا آغاز شده و به اصطلاح دریاگرا شده‌اند و «سرزمین محوری» را کنار زده‌اند دوران پیشرفت و برتری در رقابت با سایر کشورها را تجربه کرده‌ و دارای قدرت دریایی قوی شده‌اند.

کتابداری ادامه داد: بــه دلیــل وجــود ذخایــر گســترده هیدروکربــوری در بســتر دریاهــا، پیشــرفت فنـاوری اکتشـاف و اسـتخراج نفـت از آب‌های عمیـق و وجـود میادیـن مشـترک هیدروکربـوری، توسـعه فناوری‌های دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که توسعه فناوری‌ها و صنایع دریایی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه سایر بخش‌های علمی، صنعتی و دستیابی به فناوریه‌ای وابسته به این صنعت در کشور باشد خاطرنشان کرد: توسعه فناوری‌های دریایی از آن جهت اهمیت دارد که علاوه بر ایجاد اقتدار، تامین امنیت دریایی و توسعه حمل و نقل تجاری و بازرگانی می‌تواند برای هزاران نفر از جوانان کشور اشتغال پایدار ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به صنعت کشتی‌سازی به عنوان یک صنعت اشتغال‌زا بیان کرد: صنعت کشتی سازی به‌طور میانگین با چهل صنعت به صورت مستقیم و شصت صنعت دیگر به صورت غیر مستقیم مرتبط است. بدیهی است سهم عمده‌ای از این اشتغال نصیب شهرها و مناطق حاشیه سواحل کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: از دیگر سو، به منظور بهره‌برداری از منابع دریا اعم از منابع نفت و گاز زیر دریا یا آبزیان دریایی، نیاز به ساخت شناورها و سازه‌های دریایی وجود دارد.

کتابداری با اشاره به کشورهای پیشرو در این زمینه عنوان کرد: این موضوع در بسیاری از موسسات تحقیقاتی برجسته دنیا از جمله در کشورهای سرآمد نظیر دانمارک و نروژ و چین به بحث قفسهای پرورش ماهی اختصاص دارد.

این استاد حوزه دریا اضافه کرد: پرورش بیشتر آبزیان می‌تواند ارزآوری هنگفتی برای کشور به ارمغان داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر صنایع فراساحل اظهار کرد: نگاهی به وضعیت استخراج میادین انرژی مشترک با کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز بیانگر نیاز جدی به ساخت سازه‌های فراساحلی و تکمیل زنجیره موجود است، چرا که هر روز تاخیر در اجرای پروژه‌ها به معنی برداشت بیشتر رقبا از سهم ایران و از دست رفتن این سرمایه‌های بالقوه است.

وی در پایان تصریح کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز فاصله بسیاری با رقبا وجود دارد. پیشرفت در این زمینه‌ها نیازمند تلاش بیشتر دانشگاهیان و صنعتگران و توجه و سرمایه‌گذاری ویژه دولت را می طلبد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: