• یکشنبه ۲۹ مهر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 977-15214-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

معاون امور حمل‌ونقل شهرداری بندرعباس:

از سال 93 اتوبوسی با اعتبارات دولتی خریداری نشده است

از دیدگاه توسعه پایدار برنامه‌ریزی برای سامانه حمل‌ونقل شهرها لازم است در جهتی طراحی شود که با شاخص‌های آن هماهنگ باشد و با استفاده از سامانه‌های مدرن و روش‌های جدید حمل‌ونقل شهری در شهرهایی که ترافیک و آلودگی دارند بتوان مشکلات در این زمینه برطرف کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، امروزه مسئله مهم در زمینه حمل‌ونقل درون‌شهری در مراکز شهری این است که حمل‌ونقل شهری ناکارآمد و ناپایدار است و این موضوع باعث ایجاد عواملی مثل افزایش تصادفات رانندگی، مصرف بی‌رویه انرژی‌های تجدید ناپذیر و تولید انبوهی از آلاینده‌هایی است که باعث ایجاد آسیب‌های جدی به‌سلامت انسان‌ها و محیط‌زیست می‌شود.

ایجاد یک نوع سیستم حمل‌ونقل كارا، نیازمند شناخت وضعيت موجود آن در مراکز شهری موردنظر است و ازآنجایی‌که حمل‌ونقل می‌تواند به‌صورت یک خدمت نهایی تولید و مصرف شود، بنابراین برنامه‌ریزی براي رفع نیاز شهروندان در این زمینه نیازمند شناخت میزان هزینه‌ها، تهدیدات و فرصت‌ها و حتی مسائل اقليمي خواهد بود.

شهر بندرعباس به‌عنوان یکی از مراکز شهری کشور که با مشکلات ناشی از حمل‌ونقل ناقص روبرو است و نیازمند استفاده هرچه سریع‌تر از سامانه‌های هوشمند حمل‌ونقل شهری است اما پیش از ورود به این نوع توسعه شهری نیازمند راهبردهایی است تا به‌عنوان  نقشه راه و راهنمای ساختار مدیریتی این شهر قرار گیرد.

به‌عنوان‌مثال مسیر به سمت غرب بندرعباس یکی از مسیرهای پرترددی است که در این مسیر سیستم حمل نقل عمومی شهری در جریان نیست و هرروزه محل پرترافیک ناشی از تردد خودروهای تک‌سرنشین است که این موضوع باعث به وجود آمدن مسائلی از قبیل افزایش زمان تردد، افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و آلودگی‌های هوا و صوتی شده است درحالی‌که در ازای استفاده از یک وسیله نقلیه عمومی می‌توان از تردد چندین خودرو شخصی جلوگیری کند.

با توجه به اینکه شهر بندرعباس به‌صورت طولی در امتداد ساحل کشیده شده است به نظر می‌رسد یکی از روش‌ها این است که مسیرهای درون‌شهری به چند به بخش تقسیم شود و هر بخش با توجه به طول مسافت و حجم ترافیک هزینه آن مسیر تعیین شود.

معاون امور حمل‌ونقل شهرداری بندرعباس در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: طرح جامع شهر بندرعباس یک سند مصوب وزارت کشور است که در شورای عالی ترافیک  شهرهای کشور به تصویب رسیده و مرجع انجام هر نوع امور حمل نقل است و سه افق در این طرح تعریف‌شده که عبارت‌اند از 1395، 1400 و 1410 بر این مبنا تا سال 1395 بخش عمده‌ای که مربوط به امور حمل‌ونقل شهر بود انجام‌شده و برخی هم انجام‌نشده است.

وی تصریح کرد: طرح مهمی که کمی به طول انجامید شبکه جامع اتوبوس‌رانی تندرو یا BRT شهر بندرعباس بود که انجام نشد زیرا امید داشتیم بتوانیم از اعتبارات دولتی کمک گرفته و سهمیه اتوبوس مثل سنوات گذشته داشته باشیم که متأسفانه از سال 93 تاکنون هیچ نوع اتوبوسی به سازمان اتوبوس‌رانی بندرعباس تزریق نشد.

معاون حمل‌ونقل شهرداری بندرعباس در مورد وضعیت مطلوب در شهر بندرعباس افزود: آن چیزی که در ترافیک مطرح است اجرای تمام و کمال آن است و برای ما زمانی می‌تواند وضعیت مطلوب باشد که ایمنی سفر برای شهروندان بندرعباس افزایش پیدا کند و تلفات رانندگی به حداقل یا به صفر برسد البته لازم است در بخش‌ها مختلف و به‌صورت جداگانه بحث و نتیجه‌گیری کرد.

هاشمی در پایان اضافه کرد: درمجموع وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده و خیلی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی آماده‌شده و امسال شاهد بهره‌برداری بیش از70 دستگاه اتوبوس شهری خواهیم بود که ظرفیتی بالغ‌بر 70 هزار سفر شهری می‌توانند پوشش دهند که رقم بی‌نظیری است و به وضعیت شهر در جهت تردد عمومی و انبوه بَر کمک می‌کند.

همچنین محمد دانا، یک کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ازآنجایی‌که منظور از حمل‌ونقل درون‌شهری جابه‌جایی افراد و کالاها در سطح شهر است بنابراین شناخت وضعيت حمل‌ونقل مناطق موردنظر مستلزم بررسي امكانات و زیرساخت‌های آن مناطق است، ضمن اینکه لازم است توليدات و مبادلات تجاري و فعالیت‌ها اجتماعی و تفریحی نیز در نظر گرفته شود زیرا انتخاب سیستم‌های مناسب حمل‌ونقل برای یک شهر نه‌تنها بر میزان توسعه شهر مؤثر است بلکه بر تعیین میزان هزینه نهایی آن و درنهایت بر مصرف‌کنندگان خدمات حمل‌ونقل نیز اثر می‌گذارد.

این کارشناس اقتصاد افزود: جايگاه حمل‌ونقل در اقتصاد، میزان سهم آن در توليد ناخالص و روش‌های مورداستفاده در حمل‌ونقل و استفاده از تجارب ديگر مناطق شهری کشور که دارای انواع سیستم‌های حمل‌ونقل مناسب هستند از ديگر مواردي است كه می‌تواند مسئولان را در امر برنامه‌ریزی براي حمل‌ونقل مناسب شهری مؤثر باشد.

وی ادامه داد:همچنین مسئله دیگر شناخت ویژگی‌های اقتصادي، جمعيتي و حتي اقليمي مناطق شهری نيز می‌تواند از عوامل مؤثر در ساماندهي یک نوع سیستم حمل‌ونقل مناسب نام برد.

دانا اضافه کرد: میزان تقاضا برای استفاده از یک نوع حمل‌ونقل شهری توسط شهروندان بستگی به عواملی مثل هزینه، زمان تردد، کیفیت خدمات ارائه‌شده، برنامه‌ریزی‌های مناسب رفت‌وآمد دارد بنابراین ایجاد سیستم‌های مناسب که دارای  مزیت‌هایی مثل هزینه پایین،زمان کوتاه جهت استفاده و کیفیت مطلوب سفر باشند مطلوب شهروندان خواهد بود.

تهیه و تنظیم سعید محمدیان خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: