• سه شنبه ۱ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
  • دسته بندی : سياسی
  • کد خبر : 978-285-5
  • خبرنگار : 60
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

/واکاوی انتصاب‌های دولت دوازدهم در هرمزگان/4

در حال حاضر حدومرز نظارت و مشورت دهی نمایندگان درهم‌آمیخته است

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در وضعیت فعلی حدومرز دخالت و مشورت دهی نمایندگان و نگاه عام و کلی‌شان درهم‌آمیخته و مشخص نیست کدام نماینده مشورت می‌دهد، کدام نظارت و کدام دخالت می‌کند.

محمود رئوفی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، در خصوص عملکرد مجمع نمایندگان استان هرمزگان در مجلس در انتصاب مدیران استان اظهار کرد: بنده به‌صورت کلی معتقد هستم نمایندگان مجلس وظیفه قانون‌گذاری، نظارت و پیگیری امور را در سطح کلان مملکت و در سطوح منطقه‌ای و استانی دارند و طبق قانون حق دخالت در عزل و نصب مدیران ندارند، اما نمایندگان می‌توانند نظر مشورتی به دولت از رئیس‌جمهور تا وزرا و استانداران بدهند.

وی ادامه داد: متأسفانه در مقام عمل این‌گونه نیست و نه‌تنها در استان هرمزگان بلکه در تمام استان‌های کشور نمایندگان مجلس علاوه بر بحث نظارت و پیگیری و قانون‌گذاری در عزل و نصب مدیران هم دخالت می‌کنند و علتش این است که استاندارانی که انتخاب می‌شوند در تمام دولت‌های بعد از انقلاب به‌صورت مستقل یا لزوماً بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب نمی‌شوند بلکه بر اساس رایزنی مجمع نمایندگان استان‌ها انتخاب می‌شوند.

وقتی نمایندگان در تعیین استاندار نقش دارند در انتصاب مدیران هم انتظار خواهند داشت

این جامعه‌شناس هرمزگانی با بیان اینکه ممکن است استانی بزرگ و توسعه‌یافته باشد، زورش برسد و بر رئیس‌جمهور و وزارت کشور نظراتش را تحمیل ‌کند، افزود: استانی هم مانند هرمزگان که درحال‌توسعه و تعداد نمایندگانش کم بوده و این توان را ندارند ولی درمجموع وقتی نمایندگان مجلس در تعیین استاندار نقش دارند و استانداران به‌جای اینکه نماینده عالی دولت باشند گویی نماینده عالی مجلس هستند و به‌تبع آن نمایندگان در انتصاب مدیران منطقه‌ای و محلی هم انتظار دارند و دخالت می‌کنند.

رئوفی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی حدومرز دخالت و مشورت دهی نمایندگان و نگاه عام و کلی‌شان درهم‌آمیخته و مشخص نیست کدام نماینده مشورت می‌دهد، کدام نظارت و کدام دخالت می‌کند، تصریح کرد: در هرمزگان هم به این صورت است و متأسفانه مختص این دوره و فرد خاصی هم نیست؛ درمجموع از بعد انقلاب تعداد نمایندگان هرمزگان در مجلس خیلی کم بوده و از سه نفر به پنج نفر رسیده است.

متأسفانه نمایندگان هرمزگان با یکدیگر همگرا و همراه نیستند

وی با بیان اینکه این پنج نماینده هرکدام ساز خودشان را می‌زنند و همگرایی و همراهی با هم ندارند، عنوان کرد: معتقدم اگر در عزل و نصب استانداران و مدیران محلی هر پنج نماینده می‌توانستند در بحث توسعه استان و منافع کلان استان متحد عمل کنند حتی اگر در جایی به نفع مردم باشند دخالتی هم بکنند ایرادی ندارد.

این تحلیلگر سیاسی اجتماعی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط موجود کشور و نه مطابق قانون، وقتی در تمام استان‌ها این دخالت‌ها عملی می‌شود و استانداران و مدیران خیلی هم شایسته گزینی نشده‌اند، بیان کرد:  متأسفانه نمایندگان ما نمی‌توانند با هم همگرا باشند و مطابق آنچه بنده در مجموعه نمایندگان هرمزگان در مجلس از بعد انقلاب تاکنون دیده‌ام این وضعیت را داشته‌ایم.

عملکرد نمایندگان بیشتر از اینکه جناحی باشد، شخصی است

رئوفی با بیان اینکه بخشی از عملکرد نمایندگان به‌ظاهر جناحی و حزبی است که ای‌کاش جناحی و حزبی بود و نمایندگان نگاه سیاسی و فرهنگی داشتند و با توجه به دیدگاه سیاسی و جناحی‌شان نظر و مشورت می‌دادند، ابراز کرد: اما متأسفانه عملکرد نمایندگان ما شخصی است و گویی می‌خواهند روی‌هم را کم کنند.

وی با اشاره به اینکه جالب است که برخی نمایندگان استان  به‌مجرداینکه مدیری منصوب می‌شود کارشکنی می‌کنند، اضافه کرد: درحالی‌که چندین ماه یا یک سال بحث جابجایی مدیری مطرح بوده و حتی عامه مردم هم می‌دانستند که فلان مدیر باید عوض شود اما برخی نمایندگان در طول این مدت اقدامی نکرده و به‌مجرداینکه حکم مدیری زده شد کارشکنی می‌کنند و آن را به هم می‌زنند! این کار بی‌معنایی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه هرمزگان اظهار کرد: به یاد می‌آورم همین مجمع نمایندگان در دولت یازدهم آقای روحانی که آقای جادری استاندار هرمزگان بود و معاون سیاسی، امنیتی‌اش را از جای دیگری آورده بود، هر پنج نفر نماینده نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتند و امضا کردند که این استاندار تدبیر ندارد چراکه معاون غیر محلی برای خود انتخاب کرده است و شرط کردند که معاونین استاندار باید محلی باشند اما آقای همتی به‌محض ورودش یکی از معاونینش را غیر محلی انتخاب کرد و به وی چیزی نگفتند.

رئوفی ادامه داد: یکی از نمایندگان مجمع نمایندگان قبلی در مجمع کنونی حضور دارد، جای سؤال است که چرا صدای آن نماینده در خصوص این انتصاب غیر محلی در نیامده  و عملکردش در عرض دو - سه سال از زمین تا آسمان متفاوت بوده است؟! آن استاندار ازنظر نمایندگان بی‌تدبیر بوده چون شرط کردند معاونینش بومی باشند که البته شرط بی‌ربطی هم بوده است؛ بعد استاندار فعلی می‌آید معاون غیر محلی منصوب می‌کند و نمایندگان هیچ واکنشی نشان نداده و اتفاقاً می‌گویند این استاندار بسیار باتدبیر و مدبر است.

حدومرز قانونی در انتصابات وجود ندارد

وی اضافه کرد: نمایندگان باید پیگیری کنند که استاندار نیرویی توانمند، متخصص، همراه دولت، متدین و پاک دست باشد و معاونینش را هم خودش انتخاب کند، نمایندگان می‌توانند نظر مشورتی داده و برای مثال برای هر معاونتی سه گزینه معرفی کنند تا دستش برای انتخاب باز باشد.

این جامعه‌شناس هرمزگانی با بیان اینکه  عملکرد مجمع نمایندگان نشان می‌دهد حدومرز قانونی در انتصابات وجود ندارد، افزود: زمانی در دوره اصلاحات بین جریان اصولگرا  و اصلاح‌طلب تفاوت‌های معناداری بود اما الآن در شرایطی هستیم که هیچ تفاوتی بین این جریان‌ها نمی‌بینیم و شعاری که مردم تحت عنوان "اصلاح‌طلب، اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا" می‌دادند را می‌توان به‌خوبی در این دولت تفسیر کرد.

باید جریان سومی در چارچوب قانون اساسی شکل بگیرد و مسائل کشور را حل کند

وی با اشاره به اینکه مردم در حال حاضر هم به جریان اصلاح‌طلب و هم اصولگرای موجود بدبین شده‌اند و به نظر می‌آید که  باید منتظر باشیم تا جریان سومی در درون نظام جمهوری اسلامی و در چارچوب نظام و قانون اساسی شکل بگیرد و مسائل کشور را حل کند، تصریح کرد: درواقع در حال حاضر نمایندگان ما در کشور نقش فرماندار و بخشدار را ایفا می‌کنند، یعنی کاری را که عضو شورای ده، شهر یا شهرستان باید پیگیری کند نماینده مجلس پیگیری می‌کند درحالی‌که نماینده مجلس باید در بحث‌های کلان مملکتی تفکر و تعمق کند اما متأسفانه شاهد هستیم که به دنبال عزل و نصب مدیران و معاونان و بخشداران و دهیاران می‌افتند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی با بیان اینکه در حال حاضر بروکراسی ایران شرکت سهامی شده است، عنوان کرد: استانداران هم این نوع عملکرد را یاد گرفته‌اند و برای مثال می‌گویند این تعداد مدیر سهم فلان نماینده و تعدادی دیگر سهم نماینده‌ای دیگر هستند و توازن را به این صورت حل می‌کنند که البته هیچ‌گاه هم حل نمی‌شود.

دولت روحانی تنها دولت بعد از انقلاب است که فاقد هویت سیاسی و فرهنگی روشن است

رئوفی با اشاره به اینکه تابلوی دولت آقای روحانی تدبیر و امید است اما به‌عنوان فردی که در شکل‌گیری این دولت نقش داشته، شاهد بی‌تدبیری‌های ناامیدکننده‌ای از سوی برخی دولتمردان هستیم، خاطرنشان کرد: در همین دولت آقای روحانی بین استانداران، فرمانداران و بسیاری از مدیران فاصله است و گاهی مشاهده می‌کنیم که در برخی مناصب، مدیرانی منصوب‌شده‌اند که نه‌تنها همراه دولت نیستند و حمایتی هم از آن نمی‌کنند بلکه حتی حاضر نیستند از عملکرد مدیریتی خود دفاع کنند.

عضو مؤسس مجمع مشورتی توسعه استان‌ها  با بیان اینکه ازنظر بنده دولت آقای روحانی تنها دولت بعد از انقلاب است که فاقد هویت سیاسی و فرهنگی روشن است، ابراز کرد: دولت دفاع مقدس، سازندگی، اصلاحات، مهرورز یا آبادگران احمدی‌نژاد تابع جریان‌هایی سیاسی و فرهنگی بودند که صرف‌نظر از درستی و غلطی آن، بالاخره تابع منطقی سیاسی فرهنگی بودند ولی دولتی که از سال 92 حاکم شده هیچ منطق سیاسی فرهنگی ندارد و اتفاقاً اولین حرکتی که این دولت کرد حذف دوستان و همراهانش بوده است.

سیستم بروکراسی مملکت شبیه گوشت قربانی شده است

وی با بیان اینکه بنده معتقد هستم در حال حاضر سیستم بروکراسی مملکت شبیه گوشت قربانی شده و هرکس می‌خواهد تکه‌ای برای خود بکند، اظهار کرد: هرکس بسته به قدرتی که دارد در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تکه‌ای از این گوشت قربانی را برای خود می‌کند و این آینده نظام و انقلاب را قطعاً به خطر می‌اندازد.

این جامعه‌شناس هرمزگانی با اشاره به اینکه با این نیروها، این نمایندگان مجلس، وزرا و استانداران اصلاً نمی‌توان امور کشور را اداره کرده و به سرمنزل مقصود رساند، افزود: این مشکلات تنها مشکل استان هرمزگان نبوده و نمایندگان ما نیز در این زمینه بی‌تقصیر هستند، وقتی می‌بینند در تهران و جاهای دیگر وضعیت این‌گونه است در عملکردشان تأثیر می‌گذارد.

موضع‌گیری نمایندگان نسبت به استانداران هم یک بام و دو هواست

رئوفی با بیان اینکه متأسفانه ما دچار عوارض توسعه‌نیافتگی هستیم و نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن اختلافاتمان با هم گفت‌وگو کرده و دیالوگ برقرار کنیم، تصریح کرد: هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس از اول انقلاب تاکنون یک گفت‌وگوی استانی را به‌صورت جدی و نه شعاری شکل نداده‌اند، در زمان انتخابات شعارش را می‌دهند اما بعدازآن دیگر پیگیری نمی‌کنند، جناح را درون پرانتز نمی‌گذارند تا برای توسعه استان کاری انجام دهند؛ البته حرفش را می‌زنند اما عمل نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حتی موضع‌گیری نمایندگان نسبت به استانداران هم یک بام و دو هواست، عنوان کرد: برخی نمایندگان هرمزگان در مجلس در زمان استاندار سابق چقدر شعار می‌دادند که استان از دست رفت، نرخ بیکاری و تورم بالا است و همان‌ها از وقتی آقای همتی آمده می‌گویند استان عالی، پیشرفته و توسعه‌یافته شده است؛ این عوام‌گرایی و پوپولیسم است ازنظر بنده تغییری صورت نگرفته، نه در حال حاضر خیلی اوضاع عالی شده و نه در زمان قبل خیلی بد بود.

ازنظر بنده اصلاً عزل و نصبی صورت نگرفته است

این فعال سیاسی با بیان اینکه جالب است که عموم نمایندگان هرمزگان در مجلس سابقه اجرایی، سیاسی و فرهنگی دارند و می‌دانند مشکلات مملکت چیست اما نظرات و عملکردشان شخصی است، خاطرنشان کرد: در استان‌های توسعه‌یافته‌تر نظرات جناحی بوده و این بهتر است تا اینکه شخصی باشد، اینکه نماینده بگوید از فلان شخص خوش نمی‌آید چون قدش بلند یا کوتاه است و بر همین اساس چینش داشته و اظهارنظر کند و یا اینکه بگوید استاندار دیر جواب سلامم را داده یا با من هماهنگی نشده اصلاً درست و اصولی نیست و بیشتر بحث منیت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه روزهای اولی که آقای همتی به هرمزگان آمده بود، با توجه به اطلاعاتی که از دوستانم در خصوص وی گرفتم تصورم این بود که خیلی محکم می‌تواند در استان عمل کند اما متأسفانه در مقام عمل این اتفاق نیفتاد و نمی‌دانم دلیلش چیست، بیان کرد: ممکن است مسائلی باشد که ما اطلاع نداریم و بنده تنها روی قضیه را عرض می‌کنم که به نظر می‌آید آقای همتی نتوانسته فرآیند انتصاب مدیران  را در استان با تدبیر مدیریت کند تا جایی که ازنظر بنده اصلاً عزل و نصبی صورت نگرفته و ترکیب همان ترکیب است.

نباید مدیرکلی را به علت اختلاس دستگیر کنند تا مدیرکل منصوب شود

این تحلیلگر مسائل سیاسی اجتماعی با بیان اینکه تمام استاندارانی که در دولت‌های دوم هر رئیس‌جمهوری به هرمزگان آمده‌اند تعارفی نداشته و نیروهای خود اعم از معاونین استاندار، فرمانداران و مدیران کل را چیده‌اند، ابراز کرد: البته بنده به این اعتقاد ندارم که مدیر برخورد انقلابی کند، برخی این روحیه را دارند که باید انقلاب کنند و همه‌چیز را بر هم بزنند اما معتقدم وقتی در جاهایی نیاز به تغییر یا انتصاب مدیری است و همه ازجمله نخبگان، فعالان سیاسی و فعالان رسانه‌ای در این خصوص بحث می‌کنند، استاندار نباید بی‌اطلاع یا منفعل باشد.

رئوفی با تأکید بر اینکه نباید این‌گونه شود که مدیرکلی را به علت اختلاس دستگیر کنند و به زندان برود تا مدیرکل منصوب شود، اظهار کرد: می‌شود این موارد را رصد کرد، بازرسی، دیوان محاسبات و اداره کل اطلاعات را هم در این خصوص داریم و به‌هرحال استاندار باید این‌ها را پیگیری کند و مطلع باشد.

تصمیم‌گیری‌های استاندار محتاطانه است

قائم‌مقام ستاد انتخاباتی دکتر روحانی در سال 92 با اشاره به اینکه یک‌جور کندی در عملکرد آقای استاندار دیده می‌شود و احساس من این است که وی تصمیم‌های خود را بسیار بااحتیاط و تأخیر می‌گیرند، افزود: شاید در جایی دیگر از مراکز قدرت یا برخی نمایندگان مجلس دیدگاه‌هایی را فراتر از توصیه به آقای استاندار منتقل می‌کنند و همین باعث می‌شود که آقای استاندار حتی نتواند معاون خود را جابجا کند و استانداری که نتواند معاون خود را انتخاب کند و یا  مدیرکل ستادی  استانداری را جابجا کند، طبیعی است که نمی‌تواند به‌طور کامل دیدگاه‌های مدیریتی خود را منتقل و پیاده کند.

رئوفی با اشاره به اینکه ازنظر بنده عزل و نصب خاصی در هرمزگان صورت نگرفته است، تصریح کرد: جالب است در سال‌های 92 هم به همین شکل بود و تغییری در ترکیب صورت نگرفت به‌گونه‌ای که مدیران دولت آقای احمدی‌نژاد ارتقا پیدا کردند یا جابجا شدند که البته این امر به‌خودی‌خود ایرادی ندارد که مدیر شایسته‌ای تثبیت شود و یا ارتقا یابد اما این افراد حتی شایستگی هم نداشتند.

در انتصاب‌ها اولویت با نیروهای شایسته مقیم است و نه حتی بومی

وی با اشاره به نحوه و کیفیت انتصاب‌های اخیر در استان، عنوان کرد: در مورد مدیرانی که منصوب‌شده‌اند اصلاً کاری به بومی و غیربومی بودنشان ندارم و معتقدم مدیر باید بر اساس شاخصه‌های تخصص، کارآمدی، تدین و دلسوزی به کار گرفته شود که البته اولویت با نیروهای مقیم استان است نه نیروهای بومی، این مقیم می‌تواند اهل هرجایی باشد.

این کنشگر سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه ما نیروهایی در همین استان هرمزگان داشتیم که توانمندی اجرایی و سیاسی‌شان به‌مراتب از استانداران سابق و فعلی بالاتر بوده است اما متأسفانه به دلیل تنگ‌نظری نمایندگان مجلس اجازه رشد پیدا نکرده و کنار گذاشته شدند، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس نمی‌خواهند رقیب ببینند و هرکس را که احساس کنند توانمندی دارد و سرش به تنش می‌ارزد به‌نوعی حذف می‌کنند یا اجازه رشد به وی نمی‌دهند و با خود می‌گویند چرا یک رقیب را مطرح کنم تا استاندار شود و در دوره بعد برود کاندیدای مجلس شود.

حتی مدیران شایسته ما لزوماً بر اساس شایستگی انتخاب نمی‌شوند

رئوفی ادامه داد: درمجموع حتی مدیران شایسته ما لزوماً بر اساس شایستگی انتخاب نمی‌شوند، و کاملاً شانسی است یعنی افراد بر اساس ارتباطات باندی و لابی‌گری انتخاب می‌شوند  و ممکن است یک مدیر قوی از میان این‌ها در بیاید و خود را مطرح کند؛

وی با بیان اینکه ظرفیت بروکراتیک موجود کشور که می‌توان از میان آن‌ها انتخاب کرد با توجه به عوامل و پارامترهای مختلف همین‌ها هستند، ابراز کرد: از این کشکول همین مدل مدیران بیرون می‌آیند و بالاتر از این اتفاقی نمی‌افتد و مدیر بهتری بیرون نمی‌آید، برای مثال با توجه به نوع برخوردی که شخص آقای رئیس‌جمهور  با مسائل دارد طبیعی است که مدل وزرایش هم  همین‌ها باشند و فرقی نمی‌کند شریعتمداری وزیر صنعت باشد یا کار؛ یا مثلاً آقای نوبخت نباشد و معاونش بشود وزیر اقتصاد؛  می‌خواهم بگویم ظرفیت فعلی ما در این دولت همین است و از این بهتر نمی‌شود.

گفت‌وگو از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

 


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: