• چهارشنبه ۳۰ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 978-14714-5
  • خبرنگار : 04
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

یک استاد دانشگاه:

بازار کار برای مهندسان عمران به اندازه كافى وجود دارد/برخی به‌اشتباه مهندس عمران شده‌اند

دبير كميته آموزش سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان گفت: به دليل وضعيت خاص كشورمان ظرفيت براى كار و فعاليت در مهندسى عمران زياد است.

فرهاد عذباشى، در گفت‌وگو با ايسنا منطقه خلیج‌فارس، عنوان كرد: فارغ‌التحصیلان اين رشته عموماً بيكار نمی‌مانند و بعد از گذشت مدت‌زمانی از فارغ‌التحصیلی‌شان كه البته به يك سال هم نمی‌کشد وارد بازار كار می‌شوند.

بازار كار در ايران و كشورهاى ديگر براى مهندسان عمران فراهم است

وى با بيان اینکه كارهاى عمرانى زيادى در كشور وجود دارد، افزود: در مواردى حتى بسيارى از مهندسان مى‌توانند در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همسايه  مشغول كار شوند، در واقع اين اتفاق به وقوع پيوسته است و دولت نيز به‌نوبه خود پيگير اين موضوع است.

اين استاد دانشگاه بيان كرد: اگر قرار باشد در خصوص استان هرمزگان توضيحاتى ارائه داده شود، بايد بگويم دانشجويانى كه فارغ‌التحصیل شده‌اند به‌محض فاصله گرفتن و خروج از بندرعباس می‌توانند با فعاليت و مشاغل عمرانى مرتبط رشته تحصيلى خود روبه‌رو شوند.

عذباشى با اشاره به اینکه در شهرستان‌های غرب و شرق استان كار براى مهندسان عمران وجود دارد، افزود: جالب است بدانید به دليل شرايط سخت تر شغلى در اين مناطق با كمبود مهندسين نيز مواجه هستيم.

وى همچنين اظهار كرد: دولت براى شرق استان هرمزگان، برنامه‌های ویژه‌ای دارد و اگر اين برنامه‌ها اجرايى شوند در استان با كمبود مهندس مواجه خواهيم شد و به‌ناچار مجبور می‌شویم از مهندسين ساير استان‌ها براى همكارى دعوت كنيم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اینکه براى مهندس عمران مشكل كار وجود ندارد، ادامه داد: اینکه ممكن است يافتن شغل مرتبط براى يك جوان تازه فارغ‌التحصیل شده سخت باشد را نمی‌توان انكار كرد اما حتى اگر دير هم‌چنین اتفاقى رخ دهد، بازهم به‌طورکلی نسبت به ساير رشته‌ها اين اتفاق زودتر رقم خواهد خورد.

مهندسان طراح، ناظر و اجرا

دبير كميته آموزش سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان با اشاره به اینکه رشته عمران به چند حوزه تقسيم می‌شود، عنوان كرد:  طراحى، نظارت و اجرا سه حوزه فعالیت در مهندسى عمران هستند.

وى گفت: يك مهندس می‌تواند داراى صلاحیت‌های مختلفى باشد و سه مورد نام‌برده شده در تقسیم‌بندی اين صلاحیت‌ها قرار می‌گیرد.

عذباشى با اشاره به اینکه مهندسى اجرايى عمران رشته‌ای است كه جدیداً ایجادشده است، اظهار كرد:  طبق دروس دانشگاهى ارائه‌شده براى اين رشته، فارغ‌التحصیلان آن، طى برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده صلاحيت لازم براى اجرا كسب می‌کنند و به نسب ساير گرايشات مهندسى عمران، از مباحث محاسباتى به‌مراتب كمترى برخوردار هستند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اینکه افراد باتجربه‌تر، علاقه‌مندان کارهای اجرايى ساختمان و يا كسانى كه از طريق فنى و حرفه‌ای وارد اين رشته شده‌اند، می‌توانند از مهندسى اجرايى استفاده كنند و در اين گرايش فارغ‌التحصیل شوند.

وى همچنين بيان كرد: متأسفانه در ايران انجام کارهای عمرانى با  تحقيقات صورت گرفته  توسط مهندسان يا دانشجويان مقاطع تحصیلات تکمیلی  فاصله زيادى دارد.

عذباشى خاطرنشان كرد: دانشجويان مقاطع بالاتر در كشورمان مانند دانشجويان ساير کشورها در مرزهاى اين علم حركت می‌کنند ولى در حوزه طراحى و اجرا مهندسان ما چند قدم عقب‌تر هستند.

تحریم‌ها سرعت پیشرفت را کند کرده‌اند

اين استاد دانشگاه افزود: يكى از دلايل کندی پیشرفت ايران در مباحث اجرا و طراحی را می‌توان فشارها و تحریم‌هایی عنوان كرد كه در اين رشته سبب شده است كه با كمبود تجهيزات مواجه شويم. همچنين عدم تعامل و تبادل اطلاعات با مهندسين ساير کشورها نيز از دلايل ديگر اين موضوع است.

وى افزود: درصد زيادى از توليدات ناخالص ملى، مربوط به بخش ساختمان است و بايد فكرى اساسى براى اين موضوع شود. مسكن و ساختمان تنها بخشى از اين فعالیت‌ها می‌باشند و شریان‌های حياتى، پل‌ها و راه‌ها از نمونه‌هایی ديگر است.

  عذباشى ادامه داد: حوزه‌های فعاليتى مهندسى عمران بسيار گسترده می‌باشند. البته لازم به ذكر است كه به دليل بالا رفتن تعداد دانشجويان نسبت به ١٠سال قبل بايد فرصت‌های شغلى بيشترى براى آنان ايجاد شود و حتى مهندسين كشور را براى ارائه خدمات به ساير کشورها، صادر كرد.

رابطه مستقیم تبدیل دانشجوی درس‌خوان به مهندسى خبره در آينده

دبير كميته آموزش سازمان نظام‌مهندسی استان هرمزگان عنوان كرد: تحصيلات براى خبره شدن يك مهندس اهميت و تأثیر بسيار زيادى دارد. اين تفكرى اشتباه است كه متأسفانه بعضى از دانشجويان در سايه آن به سر می‌برند و بارها در کلاس‌ها شاهد مطرح‌شدن اين موضوع از طرف دانشجويان بوده و هستيم.

عذباشى با بيان اینکه يك دانشجوى مهندسى به لحاظ تئورى حتماً بايد قوى باشد، افزود: بعضى از مهندسين احتمالاً اين موضوع را در زمان دانشجويى جدى نگرفته‌اند و اكنون بعد از ١٠-١٥سال سابقه كار متوجه شده‌اند كه مشكل از كجاست.

وى بيان كرد: اینکه مهندسين هنوز سنتى كار می‌کنند، موضوع جالبی نیست و  پيشرفتى كه بايد در اين رشته اتفاق بيوفتد، رخ نداده است. بايد جلوتر رويم و از مصالح و تجهيزات نو استفاده كنيم كه تاب‌آوری ساختمان‌ها و شهرها بيشتر شود.

اين استاد دانشگاه اظهار كرد: البته اینکه در مهندسى عمران در كشورمان پیشرفت‌هایی رخ‌داده است را نمی‌توان ناديده گرفت. دانشجويان اين رشته در مقاطع بالاتر و تحصيلات تكميلى از سطح بسيار بالايى برخوردار می‌باشند اما متأسفانه اين موضوع هنوز در بدنه مهندسى وارد نشده است.

عذباشى گفت: در كشورهاى پيشرفته برخلاف كشورمان تحقيقات با فاصله اندكى در كارها و فعالیت‌هاى مهندسى ديده می‌شود و اين دليل پيشرفت آنان است.

برخی از دانشجویان به‌اشتباه وارد رشته مهندسی عمران شده‌اند

وى عنوان كرد: متأسفانه به دليل ورود تعداد زيادى دانشجو به رشته‌هاى مهندسى و علی‌الخصوص مهندسى عمران، احتمالاً كيفيت درس و جايگاه اين رشته دچار تزلزل شده است، برخى از دانشجويان در واقع اشتباه آمده‌اند، شايد علايق آن‌ها براى رشته‌هاى ديگرى مناسب بوده است، عده‌ای نيز با فشار خانواده وارد اين رشته شده‌اند و يا احتمالاً به علت جو روانى موجود در جامعه!

عذباشى خاطرنشان كرد: اين موضوع ( ورود تعداد زيادى دانش‌آموز به رشته‌هاى مهندسى) در سال‌های اخیر معکوس شده است  و دانش‌آموزان بيشتر به سمت رشته‌هاى تجربى سوق یافته‌اند. دو سوم دانشجويان به رياضى و فيزيك علاقه ندارند، كسى كه به اين دو مبحث علاقه ندارد چگونه می‌تواند در اين رشته موفق عمل كند؟

دبير كميته آموزش نظام‌مهندسی استان هرمزگان افزود: عده‌ای از دانشجويان نيز بسيار علاقه‌مند و پيگير هستند و اين دسته از دانشجويان پيشرفت مشخص و ملموسى را دارند و از همکلاسی‌ها و هم سن و سال‌های خود به‌شدت فاصله می‌گیرند.

وى بیان کرد: می‌توانم بگويم دانشجويان پيگيرى  كه در اين زمان فارغ‌التحصیل می‌شوند به دليل بيشتر شدن امكانات و فراهم بودن آموزش‌های مجازى از مهندسان فارغ‌التحصیل شده در دهه‌های ٨٠  در همان سن و سال مشابه باسوادتر هستند.

عذباشی در پایان گفت: امیدوارم دانشجویان با جدیت بیشتری دروس دانشگاهی خود را دنبال کنند تا در آینده به هنگام وارد شدن به بازار کار مشکلی برایشان به وجود نیاید.

گفت‌وگو از اسما سارنگی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: