• دوشنبه ۱۰ تیر ماه، ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 984-1287-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا

ويترين هاى مراكزخريد لوكس بندرعباس پر از اجناس بی‌کیفیت درجه سه و چهار چينى است؛

يكى از طراحان برتر لباس كشور:لباس سنتى هرمزگان كالاى لوكس است/باید به دنبال برندسازی برویم

يكى از طراحان برتر لباس كشور گفت: المان هاى سنتى بر روى لباس ها بايد باتوجه به ظرفيت استان، به سمت مدرنيته شدن پيش بروند.

غزال بهمنى، درگفت‌وگو با ايسنا منطقه خلیج‌فارس، اظهار کرد: در سال هاى پيش رو، با پيشرفت هنر طراحى و دوخت در كشور هرگز نمى توان با كپى كردن مدل ها مشتريان را راضى نگه داشت.

وى ادامه داد: طراحان لباس استان هرمزگان، داراى ايده هاى بسيار خوب و خلاقانه هستند اما متاسفانه نتيجه و اجراى كار بسيار ضعيف است.

بهمنى افزود: طراحان بايد به اين نكته توجه كنند كه طراحى هايى كه انجام مى گيرد براى چه منطقه اى بوده و مواداوليه مورد نياز براى تهيه پوشاك بايد داراى چه ويژگى هايى باشد.

وى بيان كرد: اگر صادرات و ارز آورى از اهداف طراحان و توليدكنندگان بومى استان است، بايد به تمام نكات از جمله جنس پارچه هاى مورد استفاده نيز توجه شود.

اين توليدكننده تصريح كرد: طراحى و ساخت زيورآلات با استفاده از المان هاى سنتى از جمله نوارهاى سنتى كه در لباس بانوان استان هرمزگان استفاده مى شود، اتفاقى نو و جالب است و بايد سطح ارائه اين قبيل محصولات گسترش و پيشرفت كند.

وى در پاسخ به درخواست خبرنگار مبنى ارائه بر پيشنهاد به افرادى كه قصد ورود به حرفه طراحى و دوخت لباس دارند، ابرازكرد: اين افراد بايد با در نظر گرفتن شرايط موجود تنها و تنها به توليد كالاى لوكس قابل استفاده بپردازند.

بهمنى بيان كرد: بايد به اين نكته توجه شود كه در اين منطقه نيازى به توليد كالاى بی‌کیفیت يا به بيان بهتر كالاى دم دستى، وجود ندارد.

وى افزود: علت اين توصيه اين است كه استان هرمزگان خود داراى المان هاى سنتى و تهيه شده با دست بسيار زيادى است. ارزش اين المان ها به قدرى است كه بايد با قيمت بسيار خوبى به فروش رسانده شوند.

بهمنى اشاره كرد: در استان هرمزگان نمى توان مانند ساير استان ها توليد انبوهى از كالاهاى بی‌کیفیت داشت، كارهاى دستى خاص هرمزگانى اين اجازه را به توليدكندگان و فروشندگان نمى دهد كه كالاى بومى را به قيمت پايين و مانند كالاهاى بی‌کیفیت به فروش رسانند.

این طراح لباس خاطرنشان كرد: طراحان لباس، طرح‌هاى سنتى را مدرن كرده و از بانوان بلوچى به عنوان اجرا كننده استفاده كنند.

وى ادامه داد: دنياى مدرن امروزى طالب اين است كه بتوان لباس ها را در شرايط و اماكن مختلف استفاده كرده و به راحتى به تحرك و فعاليت پرداخت، در عين حال به اندازه لزوم شيك، خاص و جلوه گر باشد.

بهمنى تصريح كرد: جاى بسى تاسف است كه ويترين هاى مراكزخريد لوكس در بندرعباس، از اجناس بی‌کیفیت درجه سه و چهار چينى دكور شده اند.

وى افزود: بانوان بومى كه به تهيه و فروش اكسسوارهاى لوكس و خاص سنتى مشغولند در خيابان ها دست فروشى مى كنند.

اين طراح لباس بيان كرد: بايد با جديت به تناقض مطرح‌شده انديشيد كه چرا مراكز خريد به عرضه اجناس بی‌کیفیت پرداخته و كارهاى سنتى روى زمين فروخته مى شوند.

وى خاطرنشان كرد: در خصوص اين نكته نه در سطح تفكر معمول و عادى بلكه بايد از ديد جامعه‌شناسی نيز مطالعات انجام گيرد.

بهمنى با بيان اینکه "آيا مردم هدف بايد به سمت خريد اجناس بی‌کیفیت سوق داده شوند؟ " اظهار كرد: اين ايرادى است كه به طراحان لباس استان هرمزگان وارد است. علت اين اتفاق عدم فعاليت و همكارى گروه طراحان و عدم آمادگى و اعتمادبه‌نفس لازم براى ارائه طرح‌ها و كالاها در ويترين مراكز خريد است.

وى عنوان كرد: توليدكننده مطرح به‌هیچ‌عنوان اعتمادى به بانوان فروشنده كنار خيابان نمی‌کند. اين تولیدکننده اشاره كرد: اگر در يك مركز خريد كه مكانى معتبر براى خریدوفروش است با ويترينى روبه‌رو شود كه براى مثال شال سنتى هرمزگانى باكيفيت به معرض ديد گذاشته است رغبت و اعتماد خواهد كرد و اين اتفاق به رونق بازار كار طراح و خياط بومى كمك شايانى خواهد كرد.

وى افزود: اگر هدف ما ارائه محصولات در سطح بین‌المللی است بايد به اين نكته توجه كنيم كه برندهاى بین‌المللی به‌هیچ‌عنوان از محصولات عرضه‌شده توسط فروشندگان خيابانى استقبال نكرده و هدف صادرات، ارزآورى و شناساندن هنر بانوان اين استان به ساير نقاط كشور و جهان به‌هیچ‌وجه محقق نخواهد شد.

بهمنى عنوان كرد: عدم وجود بهداشت در فروش و توليد، عدم وجود تضمين(گارانتى) پس از فروش محصولات وعدم توجه به تكنولوژى و فناورى نوين از علل كسادى بازار و فروش خواهد شد.

وى خاطرنشان كرد: با توجه به مباحث مطرح‌شده، در خصوص فروش محصولات و لباس‌های سنتى استان هرمزگان، بايد به اين نكته توجه شود كه بانوان هرمزگانى كه قصد فروش اين محصولات را دارند بايد زير نظر طراحان تحصیل‌کرده اين كار را انجام دهند.

بهمنى افزود: به عبارتى اين فروشندگان و دوزندگان تنها اجراكنندگان بر روى اين محصولات هستند و مطالعات جامعه‌شناسی و روانشناسى محصولات بايد به عهده متخصصين مربوطه در حوزه طراحى و دوخت واگذار شود.

اين طراح لباس اظهار کرد: به‌جای آنکه روزبه‌روز بر كيفيت كارها افزوده شود، كالاهاى بی‌کیفیت تهران که در مکان‌های عادى براى مردم عادى به فروش می‌رسد در ويترين مراكز خريد لوكس با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد.

وى با بيان اینکه بازاركار طراحان استان محلى نيست، افزود: افراد محلى خود به اين محصولات دسترسى دارند، پس اين طراحان استان هرمزگان هستند كه بايد به صادرات و فروش‌های خارج از استان و كشور توجه كرده و دوخت‌ها و اكسسورى لباس‌های سنتى را در لباس‌های مدرن و مطابق سليقه همگان ارائه دهند.

بهمنى بيان كرد: پس از ارائه محصولات به شكل معقول و علمى شده، برندسازى مرحله ديگرى است كه طراحان بايد به آن توجه كنند.

وى در پايان گفت: طراحان هرمزگان ضمن توجه به خواسته و سليقه بندرعباس و استان هرمزگان بايد به جذب توليدكنندگان و خريداران كشورى و خارج از ايران نيز توجه كنند.

گفت‌وگو از اسما سارنگى، خبرنگار ايسنا، منطقه خلیج‌فارس


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: